ارز دیجیتال

والبی بلاگ - اخبار ، قیمت ، آموزش ، تحلیل و بررسی ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال

والبی بلاگ - اخبار ، قیمت ، آموزش ، تحلیل و بررسی ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال

والبی بلاگ ارائه دهنده اخبار ، قیمت ، آموزش ، تحلیل و بررسی ارز های دیجیتال

طبقه بندی موضوعی

بلاکچین

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸، ۰۳:۱۷ ب.ظ

بلاکچین(blockchain) چیست؟

 

فناوری بلاکچین را می توان از بزرگترین اختراعات بشر بعد از اینترنت دانست که با ظهورش در دنیای اطلاعات و سیستم های بانکی و مالی تحولی نو ایجاد کرده است. امروزه در کنار ارز های متداول سنتی که اصطلاحا به آنها فیات (Fiat) گفته میشود صحبت از رمز ارزها در حال افزایش است. رمز ارزها عمدتا بر پایه فناوری بلاکچین کار میکنند که در این مقاله اختصارا به معرفی این فناوری خواهیم پرداخت.

تاریخچه بلاکچین

اگر چه پیدایش فناوری بلاکچین به سال ۱۹۹۱ بر میگردد اما، اولین رمز ارز در سال ۲۰۰۹ با نام بیت کوین توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد که بر پایه فناوری بلاکچین کد نویسی شده بود. در حقیقت با پیوند خوردن سیستم رمز نگاری و سیستم پرداخت، رمز ارز و یا همان کریپتو(Cryptocurrency) بوجود آمد. این امر باعث گشت تا تحولی در نظام مالی و بانکی در سطح جهان ایجاد شود. پس از گذشت مدتی به تعداد این رمز ارزها اضافه شد، بطوریکه تا کنون حدود بیش از ۴۰۰۰ رمز ارز مختلف به دنیا معرفی شده است. البته این موضوع گفتنی است که فناوری بلاکچین تنها مختص به رمز ارزها  نیست و در زمینه های مختلف جهت ارسال و دریافت داده ها به صورت رمز نگاری شده توسط کمپانی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بلاکچین چگونه کار می کند؟

 به زبان ساده میتوان گفت که بلاکچین یک کاربر فضای مجازی را قادر میسازد تا بسته ای حاوی اطلاعات را به کاربر دیگری به صورت رمزنگاری شده در محیطی امن و ایمن ارسال کند. انتقال اطلاعات در سیستم بلاکچین به صورت peer 2 peer (ارتباط مستقیم و بدون واسطه دو شخص حقیقی یا حقوقی) صورت میگیرد. حال برای انجام این تراکنش ها اطلاعات در داخل بلاک هایی ذخیره میشوند. هر بلاک دارای هش مربوط به خودش است که به هش بلاک قبلی نیز مرتبط هست و چنانچه تغییری در داده ها ایجاد شود داده های بلاک های دیگر نیز تغییر می کنند، لذا عملیات انتقال داده ها و یا تراکنش های مالی صورت گرفته در این سیستم امکان دستکاری و تغییر ندارند و همچنین برگشت ناپذیر می باشند. این مسئله دلیل نامگذاری این فناوری به نام Blockchain را واضحتر می کند. مجموعه این بلاک ها یک پایگاه داده تشکیل میدهد که این پایگاه به صورت غیر متمرکز میباشد و نهاد یا سازمان خاصی بر آن نظارت ندارد.

ویژگی های بلاک چین

امنیت

 همانطور که در بالا بدان اشاره شد بدلیل اینکه اطلاعات در سیستم های شخصی پردازش میشود هیچ ارگان و یا سازمانی بدان نظارت ندارد و بدلیل طبیعت بلاکچین که زنجیره ای از بلاک های حاوی اطلاعات است امکان دستکاری، تغییر و یا برگشت عملیات انجام شده و یا تراکنش مالی انجام شده وجود ندارد. لذا این سیستم دارای امنیت بالا جهت انتقال اطلاعات و یا انجام تراکنش های مالی است.

شفافیت

عدم وجود سرور مرکزی و غیر متمرکز بودن این سیستم باعث میشود تا تمامی افراد فعال در شبکه امکان دسترسی به اطلاعات را داشته باشند و دسترسی تنها به افراد و یا ارگان خاصی محدود نمی شود، لذا در صورت تغییر در اطلاعات، تمامی افراد بایستی آن تغییر را در سیستم خود اعمال کنند که این امری است غیر ممکن. به همین دلیل سیستم هم از امنیت بالایی برخوردار است و هم شفافیت در اوج خود قرار دارد.

غیر قابل تغییر

 همانطور که در بالا ذکر شد به دلیل ماهیت بلاک چین امکان تغییر و یا حذف اطلاعات در آن امکان پذیر نمی باشد، چراکه هر گونه تغییر و یا حذف اطلاعات باعث ایجاد تغییر در کل سیستم شده و تمامی افراد ذیصلاح بایستی این تغییر را حذف یا تایید کنند و این امری است غیر ممکن.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی